Razvoj i nove snage u adolescenciji




Rast osjećaja za sebe. 

Svijet adolescenta se dramatično proširuje na mnoštvo novih područja. U isto se vrijeme događa ogromna metamorfoza tijela djeteta u tijelo skoro odrasle osobe s izraženim spolnim osobinama. Odrasli svijet, koji uvijek izgleda da je u dalekoj budućnosti, sada je, dijelom, tu. Adolescencija je dugačko prijelazno razdoblje, i unutar njega se događaju dramatične tjelesne, emocionalne, intelektualne i društvene promjene. Ključni izazov za adolescenta je nastaviti razvijati unutrašnje standarde i osjećaj za sebe iz kojega može obuhvatiti neprestano širenje raspona promjena u vlastitom tijelu, nove interese, intelektualne vještine i nove društvene svjetove. Konačno, adolescent mora sve samostalnije održavati rast osjećaja za sebe i unutrašnje standarde jer iz svijeta porodice prelazi u svijet obrazovanja, posla ili oboje.

Predviđanje budućnosti. 

Adolescent sada može hipotetički razmišljati o dalekosežnoj budućnosti. Na temelju toga razmatra vlastite planove. Može zamisliti različita zanimanja za sebe i u terminima vjerovatnosti može početi razmišljati o jednom ishodu u odnosu na drugi. Koliko je vjerovatno da će postati koncertni pijanist? Koliko je vjerovatno da će postati igrač više nogometne lige? Koliko je vjerovatno da će studirati, dobiti dobar posao i sresti nekoga koga će moći voljeti i ući s tom osobom u brak? Hoće li ekonomija podržati njegove poslovne interese? Hoće li mu politička situacija dopustiti da slijedi svoje ciljeve? Sve te brige prolaze kroz glavu adolescenata, manje ili više, ovisno o njihovoj dobi i individualnoj osobnosti. Stvarnost s kojom se moraju suočiti radi budućnosti je ličnije prirode, povezana je sa školom, poslom i ličnim odnosima. Na taj način, sposobnost razmišljanja o budućnosti postaje nova odgovornost.

Pitanje vezanosti. 

Jedna od prvih tema s kojom se dijete suočava u adolescenciji jest tema njegove vlastite vezanosti, ranjivosti ili ovisnosti. Mnogo godina ranije, Peter Blos, pionir psihoanalize koji je proučavao adolescente, ukazao je da se oni moraju pohrvati sa svim svojim ranijim čežnjama kako bi se osjećali snažnim i neovisnim. Uoči fizičkih promjena i svih novih mogućnosti, želja da se o njemu brinu i njeguju može se čak pojačati. Kako će dijete koje želi više majčine topline uspjeti djelovati snažno i neovisno i istovremeno se odvojiti od roditelja? To je za tinejdžera teška dilema, i različiti pojedinci rješavaju je na različite načine. Neki uspostavljaju pseudo-nezavisnost. Šepire se i šeću uokolo na veliko poričući i kritizirajući svoje roditelje. To je jedan od načina borbe sa silnom čežnjom za većim obrokom roditeljske "pileće juhice". Neki postaju veoma ljutiti. Drugi se ponašaju drugačije. Dakle, jedan od ključnih izazova za roditelje u ovome razdoblju jest potiho njegovati tinejdžera ne izazivajući u njemu nelagodu.

Ovladavanje seksualnošću. 

Sada nastaju hormonalne promjene i sekundarne polne osobine. To utječe na dijete na biološkom nivou(jer će hormonalne promjene direktno utjecati na raspoloženje) i na psihološkom nivou također (jer fizičke promjene i promjene raspoloženja mijenjaju lični doživljaj vlastitog tijela). Prihvaća li dijete promjene ili ih se plaši? Djeluje li prema svojim seksualnim impulsima ili je oprezno? U ranoj se adolescenciji također mijenjaju navike hranjenja, koncepti ljepote i atraktivnosti, mijenja se slika o tijelu. Djeca eksperimentiraju sa svojom slikom (na primjer, modroplava našiljena kosa, tetovaže i drugi tjelesni ukrasi). Možemo, kao roditelji, reagirati na različite načine. Njihovo se ponašanje može shvatiti kao ispoljavanje određene nesigurnosti glede tijela i pokušavanje da se nose s tim promjenama putem uveličavanja, izbjegavanja ili kočenja. Ili dječje ponašanje tumačiti kao provokativno. Ako krenemo drugim smjerom i ulazimo u neprestane prepirke zbog tetovaža ili naušnica, ovakve ili onakve frizure ili odjeće, onda to stvara trajnu borbu moći koja narušava vezanost, njegovanje i poštovanje djetetovih potreba. U takvoj će se situaciji uznemirenost zbog tjelesnih promjena samo pojačati, a s njome i potreba za preuveličavanjem. Djeci su, s jedne strane, potrebne upute glede toga što je medicinski zdravo i, s druge strane, što je razumno kao izražavanje. Adolescent koji može stvoriti sliku sebe i svog tijela usklađenu sa stvarnošću i pojavom "unutrašnjeg standarda" dat će tom procesu dobar početak.

Ovladavanje agresijom. 

Kada djeca postaju veća i snažnija, potreba za kontroliranjem agresije postaje od veće važnosti. Adolescenti eksperimentiraju s agresijom na različite načine - neki putem sporta i organiziranih aktivnosti, neki putem tučnjave, neki putem krađa, a neki čak putem upotrebe oružja kao što su noževi. Opasna agresija ima korijene u ranijem djetinjstvu. Neki tipovi osobnosti su također skloniji problemima s agresijom. Ali uz veliku njegu, dobro postavljene granice i vježbanje regulacije stepena aktivnosti, svako dijete može naučiti kanalizirati tu agresiju.

Intimnost. 

Sposobnost stvaranja intimnih odnosa postaje u adolescenciji od iznimne važnosti. Izlazeći u skupini ili u dvoje tinejdžeri tragaju za bliskim prijateljstvima. Očito je da se sposobnost uspostavljanja takvih odnosa gradi na ranijim obiteljskim iskustvima intimnosti. Mnogi roditelji danas izvještavaju da njihova djeca i u kasnim dvadesetim i dalje izlaze s grupom prijatelja. Manje je izlazaka u dvoje. Iako stavljaju veći naglasak na seksualnost i seksualno ponašanje, mnoga od njih izbjegavaju preveliku intimnost i uspostavljaju svoje glavne odnose s grupom - često s grupom koja se sastoji i od dječaka i od djevojčica. Istraživanje odnosa kroz grupnu dinamiku može biti veoma korisno za mnoge tinejdžere. Intimnost u dvoje je izazovna jer zahtijeva sve ranije opisane emocionalne i mentalne sposobnosti. Intimnost također podrazumijeva postupni prijelaz od ovisnosti o obiteljskim odnosima prema pojavi unutarnjeg standarda, prosudba, samopouzdanja i sposobnosti voditi brigu o drugima te stvaranju stabilnih, intimnih odnosa izvan porodice. To je postepeni proces s mnogo uzleta i padova.


"Sigurno dijete: Kako djeci pomoći da se osjećaju zaštićeno i sigurno u promjenljivom svijetu , Stanley I. Greenspan

LAJKAJTE NAS NA FACEBOOK-U

FACEBOOK

CD PC ŠKOLARAC

PREUZMI BESPLATNU APLIKACIJU

Popularni postovi